أدخل كلمات البحث واضغط على إدخال.

لعدم تلبية دعوته.. الفنان والمقاول المصري "محمد علي" يعتزل السياسة

محمد علي

قال الفنان والمقاول المصري "محمد علي"، إنه "اعتزال السياسة"، وذلك على خلفية عدم النزول عند مطالبه والخروج بمظاهرات ضد الرئيس المصري "عبد الفتاح السيسي".

وكان "علي" دعا المصريين للخروج إلى الساحات والشوارع للتظاهر في الذكرى التاسعة لثورة كانون الثاني/يناير 2011.

وقال "علي"، مساء السبت في تسجيل مصور: "مساء الخير على أهلي وناسي.. شعب مصر العظيم.. النهاردة كان يوم فيصل لي وللناس اللي بتحبني".

وأضاف: "مفيش حاجة اسمها يأس، أنا ظهرت لكم الفساد، وشفتهم إزي يُعتقل الناس من شباب وبنات.. أكيد ما فيش حاجة بعد كده نوضحها. مش هعمل حلقات عن الفساد أو حلقات السيسي بيعمل إيه".

وتابع: "حطيت يوم علشان ننهي فيه القصة دي وترجع كرامتنا لينا.. وارد تكون رؤيتي غلط وأنا قولت ده جيم بيني وبين السيسي، والفيصل بيننا هو الشعب".

وأردف: "الإجابة النهاردة ظهرت، وارد جدًا أكون غلطان، في ناس كانت مؤمنة بقضيتي اتسجنت.. النهاردة سمعت أنه خرج منهم حوالي ثلاثة آلاف معتقل.. إما موافقة من الشعب المصري على النظام ده أو أن الشعب خايف ينزل".

واستطرد: "بحب مصر، وبحب شعب مصر، والنهاردة الساعة 12 بالليل سأغلق صفحتي دي، عشان هذه الصفحة هي التي جمعتني بيكم علشان حب مصر، وعلشان الخوف على مصر".

وختم: "والصفحة الجديدة اللي هفتحها هارجع تاني لشغلي في البيزنس ولشغلي في التمثيل.. ومش هتكلم تاني في موضوع السياسة أو الوطن.. أنتم أدرى بمصلحتكم.. خلاص جات اليوم الإجابة".

زمان الوصل
التعليقات (0)

تعليقات حول الموضوع

لإرسال تعليق,الرجاء تعبئة الحقول التالية
*يستخدم لمنع الارسال الآلي